Friday, March 30, 2012

Hormat

Bismillahirahmanirrahim.

Sebuah cerita lama.

Suatu masa dahulu, sewaktu saya darjah 2, saya pernah diherdik seorang guru, hanya kerana tersalah menulis angka lapan (8). Cikgu X memanggil saya ke depan untuk menulis angka lapan di hadapan semua pelajar. Lalu saya menulisnya.

Nombor lapan yang salah di atas adalah sama seperti nombor lapan yang saya tulis di atas papan hitam kelas 2 Umar, pada tahun 1996 dulu.

Bukan!! Tulis yang macam ni Izyan! 

Cikgu X megherdik saya di hadapan semua rakan kelas sambil jari telunjukkan menunjukkan kesilapan tulisan tangan saya di dalam buku tulis tersebut.

Saya menulis angka lapan silap itu perlahan-lahan di atas papan hitam.

Besar sikit. Tak nampak. Bagi semua orang tengok apa yang enti tulis~

Jelas dan tinggi suaranya. Seisi kelas terdiam melihat saya disindir Cikgu X.

Ni apa ni? Kon aiskrim?

Saya tidak mampu meneruskan. Saya hanya tunduk di hadapannya. Lalu guru tersebut menyerahkan buku tulis saya lantas mengarahkan saya untuk duduk semula.

Saya bungkam menahan perasaan.

Waktu rehat itu saya tidak ke kantin seperti rakan yang lain, tetapi hanya duduk di sebalik dinding kelas lalu menangis. Mujur, kakak kedua saya datang memujuk. Sambil menghulurkan roti sandwich, dia mengajar saya menulis angka lapan perlahan-lahan.

Saya tak menangis sebab dimarahi oleh Cikgu X atas kesilapan saya. Saya akui salah saya, tidak belajar menulis angka lapan betul-betul. *ha kau! siapa suruh ponteng tadika dulu. Kan dah!* Tapi saya menangis sebab malu. Malu diherdik guru tersebut dihadapan semua rakan-rakan saya. Padehal, saya tersalah tulis je pun. Susah sangat ke nak ajar budak 7 tahun tu menulis betul-betul. Kalau nak rotan sekalipun tak mengapalah. Asal jangan sampai nak malukan saya depan orang kawan-kawan. Nombor lapan je kot~ *eh!eh! ter'emo' sebentar~*

Kesan dari peristiwa itu, saya sangat benci subjek Matematik. BENCI! Malah saya pernah gagal dalam matematik tambahan sewaktu peperiksaan akhir tahun Tingkatan 4. *ha.ha.ha. Gelak jahat* Alhamdulillah, Allah beri sedikit kesedaran, akhirnya saya hanya betul-betul menguasai Matematik Tambahan hanya 5 bulan sebelum menjelang peperiksaaan SPM. Kerja gila bukan! Fiuh~ *kesat peluh di dahi*

Kadang saya terfikir, kan lebih elok kalau cikgu tersebut ajar saya menulis angka lapan betul-betul tanpa perlu dimalukan sedemikian rupa. Mungkin saya sekarang, antara salah seorang rakyat genius matematik di Malaysia. *errr! melampau la plak budak ni~*

Bukan saya nak kata anak murid itu perlu dimanjakan, malah saya sangat setuju dengan guru yang tegas dalam menjalani tugasnya. Tetapi tegas seorang guru membetulkan kesilapan anak kecil itu biarlah kena caranya. Seperti mana seorang guru meminta diri dihormati anak muridnya, begitu juga sebaliknya. Anak-anak murid juga ada perasaan untuk dihormati. Walaupun hanyalah seorang anak hingusan. Kerana kesannya sungguh besar terhadapat diri anak tersebut. Kesan dalam perkembangan sosial, psychology dan keyakinan dalam diri anak-anak untuk membentuk masa depan dirinya. *Jangan main-main beb~*

Nota tambahan : Pengalaman dimalukan oleh cikgu X ini bukan saya seorang je yang pernah kena. Ada juga beberapa rakan lain senasib dengan saya. Di malukan hanya kerana kesilapan kecil. T-T *tsk.tsk.tsk*
Namun, walau apa pun, saya tetap berterima kasih kepada Cikgu X kerana akhirnya sehingga sekarang saya bisa menulis angka lapan bulat-bulat. Tiada lagi kon aiskrim dalam buku-buku tulisan Matematik saya. hehe.

Motif

Kalau kita seorang anak, maka hormatilah kedua ibu bapa kita.
Walaupun kita seorang ibu@bapa, maka hormatilah anak-anak kita.
Kalau kita seorang bijak sana maka maka hormatilah si bodoh yang datang kepada kita.
Kalau kita seorang yang kaya, maka hormatilah si miskin yang meminta pada kita.
Kalau kita seorang murid, maka hormati guru-guru kita.
Walaupun kita seorang guru, maka hormatilah anak murid kita.
Kalau kita seorang pesakit, maka hormatilah doktor yang merawat kita.
Walaupun kita seorang doktor, maka hormatilah pesakit-pesakit kita.
Kalau kita seorang pekerja, maka hormati bos yang mengetuai kerja kita.
Walaupun kita seorang bos, maka hormatilah pekerja yang berkhidmat bersama kita.
Kalau kita seorang isteri, maka hormatilah suami kita sebaiknya.
Walaupun kita seorang suami, maka hormatilah isteri kita.
Kalau kita seorang rakyat, maka hormatilah pemimpin kita.
Walaupun kita seorang pemimpin, maka hormatilah juga rakyat kita.

Walau siapa pun diri kita di dunia ini...
Ingatlah bahawa setiap makluk Allah di sekeliling kita ada hak untuk dihormati.

Monday, March 26, 2012

Asing.


Menjadi asing di kalangan kebiasaan mengajar kita untuk cuba membutakan mata, memekakkan telinga, membatukan hati dari pandangan, kalam dan anggapan-anggapan mereka.

Ah!! Biar asing di pandangan manusia, asal Redha dalam pandangan Allah. kan?

Thursday, March 22, 2012

Until Jannah

Encik Suami : Oklah ye, nak solat ni. 
Puan Isteri : Ooo..ok..
Encik Suami : Nanti kita sambung borak lagi k.
Puan Isteri : Encik Suami! Encik Suami!
Encik Suami : Ya?
Puan Isteri : Nanti jangan lupa, doakan Puan Isteri tau.
Encik Suami : Puan Isteri nak doa apa?
Puan Isteri : Doakan Puan Isteri...ermm...doakan Puan Isteri jadi ketua bidadari Encik Suami kat Syurga nanti. ^__^
Encik Suami : ^_^, InsyaAllah...
Puan Isteri : Allahumma amin.
Encik Suami : Aaa....doakan dapat payung emas tak nak ke? =P
Puan Isteri : *grrrrr~*
Encik Suami : haha
Puan Isteri : Takpe, Puan Isteri tak demand. Dapat dinar emas pun dah cukup. Takyah la payung2 ni. >,<
Encik Suami : hahahaha.
Puan Isteri : grrrrr..*suka lah tu~*



Nota kaki : My dearie husband, few months ago, you made a promise in front of my wali to take me as your wife for the rest of you life, so do I.. promise you in front of Allah, to be your wife until Jannah. Uhibbuka fillah. ^___^

Wednesday, March 21, 2012

Seronok kak?

Kawan-kawan yang bujang selalu tanya... (meminta tips barangkali. kui3)

Seronok tak dah kahwin??

Saya tersengeh...

Eleehh.. Mesti lah seronok kan? Sebab awak dah kahwin.

Senyum lagi.

Seronok! Tapi waktu jadi bujang dulu pun seronok juga~ 

Eh? Maksud awak?

Waktu bujang tu seronok dia lain, lepas dah kahwin ni lain pula seronoknya. Pendek kata, apa pun status kita...kita ENJOY!!~ ^_^

Kena la enjoy & happy macam Encik Yusuf ni!!~ 


Siapa kata kahwin tu seronok?? Ni dah kena duk jauh-jauh ni..tak seronok pun~~~ *sob.sob.sob* T.T

Pada saya, bukanlah di atas status seseorang, keseronokan hidup itu diukur, tapi atas diri kita mencorakkannya. 

Bujang ke, dah kahwin ke, janda, duda, terlajak trang tang tang, andartu...walau siapa pun anda...kalau hidup untuk mencari Redha Allah, mestilah SERONOK!!!

Nota kaki
: Alhamdulillah, walaupun terpisah jauh...tetap merasai keseronokan itu dengan cara kami tersendiri. ^^

Wednesday, March 14, 2012

Time to Forget


Di pantai ini, 
Aku buangkan masa lalu,
Biar ia hilang dihempas ombak,
Biar berlalu ditiup angin bayu,
Biar berterbangan mengikut camar liar.
Pantai Dumyat ,
11.02.2010.

p/s : I am exhausted from effort to forget..so please, do not remind me any...