Sunday, April 29, 2012

Cantik


{Prolog}

Cik-yang-Cantik : Yang soleh memang cari yang solehah. Tapi solehah ada ramai kak…yang cantik...kurang cantik. Mestilah nak anak-anak cantik kan? Kite tak cantik macam orang lain kak..:) akak cantik...huhu

Puan Isteri :  *err…akak cantik eh?? Ahaaaa~ Astaghfirullah3x*

Puan Isteri : Tak semua. Alaa..cantik tak cantik tu nombor dua. Yang penting niat. Lepas dah nikah nanti semua pun cantik-cantik belaka.

Puan Isteri :  *cop-cop..sejak bila plak akak cantik ni. ‘Cik Jers’ yang merata ni tak nampak?. Benci acne vulgaris!! T_T *

Keluh seorang akhwat kepada saya. Mungkin runsing kalau lambat bergelar isteri dek kerana wajahnya tidak menjadi tarikan kepada lelaki.

Hey Cik-yang-Cantik, awak cantik la sebenarnya. Serius…

Secara peribadinya, pada pendapat saya sungguh beruntung seorang wanita itu apabila dirinya aman dari pandangan mata-mata insan yang berpenyakit hati. Haiilaa~ Bertuah sungguh wanita itu bila dirinya cukup terpelihara dari meniti di bibir-bibir lelaki yang tak sedar diri.
Alhamdulillah, tahniah kerana telah berjaya memelihara kehormatan dan maruah diri anda.

Cantik itu subjektif.

Seperti semua sedia maklum, cantik itu subjektif.
Ramai orang kata Erra Fazira tu cantik… tapi saya melihat dia biasa-biasa sahaja.
Saya agak teruja mengatakan seorang sahabat saya Cik X ni cantik gile! Tapi sahabat yang lain serius menafikan. Siap bidas lagi kenyataan saya . Apakah awak kata dia cantik? Dia tu muka pucat je kot~

Jadi korang fahamkan yang cantik itu subjektif. Mungkin di antara 10 pasang mata yang memandang anda biasa-biasa sahaja tetapi bayangkan rupanya ada sepasang mata yang melihat diri kitalah yang paling cantik bak bidadari. Bukankah itu lebih special? *Oh waaaaahhh~* Tapi, haruslah yang halal je okeh!

Dari segi memilih jodoh wanita cantik atau tidak, berbalik kepada individu yang memilih itu sendiri. Sekali lagi, secara peribadinya saya merasakan cukuplah bakal pasangan kita itu sempurna sifatnya, berfungsi dengan baik dan wajahnya bisa membuat kita merasa aman & tenang taktala memandangnya di saat hati senang mahupun ketika gelisah.
Wallahu3alam.

Realiti.

Namun realiti pada hari ini, cantik yang subjektif itu sedikit demi sedikit telah berubah menjadi objektif. Wanita pada hari ini dimomokkan dengan pelbagai ideologi, fesyen, makeup dan gaya-gaya yang menjadikan seolah-olah kecantikan luaran seorang wanita itu adalah wajib. Dan akhirnya lelaki-lelaki yang masih bermasalah hati terheret sama dengan ideologi merepek ini.

Solehah tu haruslah kak. Tapi kalau dapat yang cantik..BONUS. hehe… *tersengeh-senget gedik sambil 
usap-usap janggut* >,<

Maka, bermulahlah kisah kaum hawa yang berlumba-lumba mempamerkan kecantikan diri dengan lebih berani. Bermula dengan pelbagai fesyen busana, tudung dan tatahias wajah menjadi ukuran kecantikan seorang wanita. Tidak cukup dengan itu, oh! haruslah setiap keindahan tuhan ini di’kongsi’kan bersama  di dalam facebook, blog, twitter, dan lain-lain. Jika telah sangat yakin yang diri ini telah chantek, maka jangan lupa untuk masuk pertandingan ‘kechantekkan’ yang terdapat di dalam web-web wanita chantek.
Lebih meriah kalau ramai betul orang like dan comment..
Subhanallah..canitknya awak. 
Kongsilah tips macam mana nak jadi cantik seperti awak.
Saya suka tengok awak pakai tudung macam ni.
Ayu dan sopan je.
Muslimah solehah. Nak buat menantu bulih?? 
Aauuww~ *mata bersinar-sinar*
Muslimah.

Mungkin ramai yang tidak sedar, diri kita sebenarnya cantik. Sangat cantik sampai Allah dah warning awal-awal kecantikan wanita ini bisa mengundang fitnah. Siap perintahkan agar kecantikan itu dipelihara sebaiknya. Dalam Surah An-Nur Allah ada sebut juga. Cari sendiri. Sila buat kerja rumah sikit~ kueng3.

Tidak pula perintah Allah itu hanya untuk wanita yang hidung mancung, pipi gebu, putih melepak, tinggi macam model stewardess AirAsia..bla..bla.. Tapi Allah perintahkan kepada umum. Semua wanita ye. Jangan terkezut mak kau pula, kalau muka penuh jerawat itu juga boleh sahaja menjadi modal fitnah kepada lelaki berpenyakit hati. Ah, asal sahaja namanya wanita. Hati-hati ye~

Kakak-kakak, adek-adek, makcik-makcik, puan-puan, cik-cik, datin-datin sekalian… 
Peliharalah nikmat kecantikan ini sebaiknya. Macam benda yang kita sayang dan suka. Kita tak akan bagi kat sebarang orang sesuka hati je kan. Kita akan share dengan orang-orang tertentu yang kita rapat dan sayang je kan?? Kan? Maka, kecantikan wanita itu adalah nikmat yang harus kita pelihara. InsyaAllah, bahkan kecantikan kita itu akan lebih dihargai oleh mereka-mereka yang halal menikmatinya.^,^

Tak percaya. Pernah tengok orang yang pergh! Hensem, macho, kacak bergaya ala-ala Channing Tatum dalam filem Dear John dan berdiri disebelahnya seorang isteri yang hitam manis, hidung pesek dan berjerawat penuh di pipi&dahi? 

Tentu rasa macam takjub sebentar… Eh? macam mana lelaki tu boleh suka kat perempuan macam tu kan?
Haip! Haip!~ tak baik tau korang~ =P

Jodoh Allah. Sekali lagi cantik itu subjektif. Kita mungkin hanya memandang kulitnya yang hitam manis itu sahaja tapi terlupa melihat betapa cantiknya si dia mengenakan busana lengkap melindungi seluruh auratnya. Kita mungkin hanya nampak jerawat tapi tak perasan betapa indahnya tudung disarung menutup dada mengikut syara’. Kita tengok hidung pesek si dia tapi tak tertengok pula betapa sempurnya dia menjaga ibadahnya kepada Allah. Kesopanan dan santunnya akhlaq si dia dengan manusia. MasyaAllah.

Ada orang melihat cantik itu pada wajah, ada yang melihat dari akhlaq, ada yang melihat dengan lisan, ada yang nampak melalui penulisan.

Siapakah si dia yang cantik itu?

Si dia yang gigih mengabdikan diri kepada Allah.
Si dia yang berterusan dengan akhlaq Islami.
Si dia yang melindungi aurat diri.
Si dia yang taat pada ibu bapa dan suami.
Si dia yang sopan dan santun budi bicara.
Si dia yang menjaga diri dari fitnah lelaki & seisi dunia.
Si dia yang mejauhkan diri dari maksiat dan dosa-dosa.
Si dia adalah wanita yang tekun berusaha meraih ganjaran Syurga.
Kalau cantik hatinya maka akan terselahlah cantik luaran.
Kalau cantik ruuhi insyaAllah akan terzahir pada fizikal sekali.


[Epilog]

Adalah suatu petang itu, Puan Isteri saja main-main kasi ayat provok kepada Encik Suami pasal cantik tak cantik ni. Sekali Encik Suami jawab…

Encik Suami : Alhamdulillah, Allah rezekikan Encik Suami dengan isteri yang ikut ciri kesukaan Encik Suami. Walaupun Encik Suami tak pernah lihat.

^__________________^ v wooweeeii~ No komen. *Senyum lebar sepanjang hari.Wink2*

Nota kaki :
-Pilihlah pasangan yang menerima kita seadanya. Pasangan yang mengukur kecantikan diri dengan ketaatan kepada Allah sebagai syarat utama. InsyaAllah anda bakal menjadi pasangan tercantik di mata si dia sentiasa.

-Bukanlah saya nak kata muslimah kena pale, lame, dull je supaya tak menarik perhatian dan fitnah. Malah harus bagi muslimah untuk sentiasa dilihat fresh, kemas, cantik dan teratur. Cuma biarlah berpada mengikut syara' dan terhindar dari hadirnya fitnah. Kalau nak cantik-cantik terlebih tu buat depan insan yang halal sahaja sudeh~

2 comments:

Tinta Al-Murabbi said...

salam..

Anda semakin cantik...

(^_^)

AriZ said...

InsyaAllah..akan terus & cuba untuk kekal..hanya di mata anda. ^__^