Friday, October 28, 2011

Long Distance


With you is where I'd rather be
But we're stuck where we are
And it's so hard,you're so far
This long distance is killing me

I wish that you were here with me
But we're stuck where we are
And it's so hard,you're so far
This long distance is killing me

Thursday, October 27, 2011

Pesan Pesanan

Sebaik sahaja saya mengumumkan tarikh pernikahan saya 3 bulan yang lalu, ramai yang mengucapkan tahniah, mendoakan juga turut berkongsi nasihat. *terharu*

Namun, di hati ini sering terngiang-ngiang akan pesanan dari dua orang senior saya (mereka sudah dulu makan garam. =P)

Ruqayyah : Perkahwinan ini formulanya SABAR. Jadi nak tak nak memang kita kena banyak-banyak SABAR, SABAR dan teruskan BERSABAR. :)

Kak Aqilah : Macam mana kita nak kekalkan hubungan baik & cinta antara kita dengan suami sejak mula pernikahan sampai ke Syurga? Satu je. Kekalkan hubungan baik & cinta kita dengan Allah. Kalau untuk diri akak, walau sibuk macam mana pun, akan akan make sure untuk cuba selesaikan mutabaah amal. Macam solat jemaah, solat sunat, puasa, sedeqah, maathurat, zikir dan lain-lain tu..cuba juga sebaik mungkin untuk laksanakan walaupun kadang kita tak sempat pun nak buat semuanya. Yelah, bila tanggungjawab lebih banyak dari masa...kadang, amalan-amalan kecil tu kita tak mampu pun nak buat pun. Tapi kita sebagai isteri terutamanya kena kuatkan diri juga untuk buat. Kerana amalan-amalan itu lah yang akan menjadi bekalan kita untuk terus kekal kuat bertahan merempuh alam baru ini. Jangan pula nanti diri kita menjadi asbab yang menyebabkan suami kita lalai & leka. 


Kadang saya ingat tetapi banyak kali juga saya terlupa. T___T
Tolong ingatkan saya bila lalai atau melalaikan anda. Tolong tiup angin semangat supaya saya tak terus terleka dan melekan anda dengan keindahan Syurga Dunia yang sementara ini.
*muhasabah2! Peringatan untuk anda yang bujang juga!! =P*

Tuesday, October 25, 2011

Allah! Make Me Strong.



My Lord show me right from wrong
Give me light make me strong
I know the road is long
Make me strong
Sometimes it just gets too much
I feel that I’ve lost touch
I know the road is long
Make me strong

Sunday, October 23, 2011

Nakal

Alkisahnya, adalah seorang isteri berkeinginan hendak menggodek-godek sesuatu di dalam blog sang suami.
Hajat di hati mahu membuat kejutan bila sang suami bangkit dari lenanya.
Malangnya si isteri telah gagal memasuki blog suaminya.
Habis segala macam dicuba namum semuanya gagal begitu sahaja. *sigh*
Lupa sudahlah password yang pernah sang suami kongsi suatu masa dahulu.
Atau mungkinkah sang suami sudah menukar password blognya?
Si isteri hairan berterusan. *berfikir*

Muka gigih macam muka Dalyla bersungguh nak telan handphone mamayan. -_-'

Pengajarannya, usahlah kita melakukan sesuatu yang 'nakal' di belakang suami tanpa pengetahuannya. Allah tak Redha kang baru tahu takut!~

Nota kaki : Errr...tapi ada sesiapa yang tahu macam mana nak hack blog orang tak? *Masih gigih berusaha. Ah! Usaha tangga kejayaan.*

Diari

Alhamdulillah, saya sudah melangkah setapak ke hadapan dalam meniti hari-hari bergelar seorang doktor. Atas segala nikmat Allah, saya sudah berada di tahun 5 pengajian.


Pelajaran dirasakan makin seronok. Sebab ada pesakit dan boleh buat eksperimen terus ke atas pesakit. Kalau sebelum ni belajar atas buku je. Faham & hafal & lupa balik~ =P Tapi tahun ni buat kami lebih terasa aura seorang doktor semakin memancar-mancar ke dalam diri. Ecewwaah! Lebih-lebih lagi bila dapat masuk ward pakai lab coat dengan stethoscope tergantung kat leher/dalam poket. dan bila pesakit panggil "ya dukturah"...alaaahaii, cair beb~ Muehehe.

Walaubagaimanapun, lumrah alam, semakin bertambah usia semakin bertambah tanggungjawab yang harus dipikul. Bila segala amanah bermain lumba lari dengan masa kadang buat saya semput mengejar semuanya. Kelas, tusyen, kelas bahasa, suami, ulangkaji, usrah, program, kawan-kawan dan lain-lain yang semuanya meminta-minta perhatian khusus, maka selalunya adakalanya saya tumbang atas katil jua. =_='

Apa-apa pun, Alhamdulillah atas segala amanah yang Allah pikulkan ke atas diri ini. Tanpa amanah-amanah hidup ini mungkin saya akan sama tergolong sebagai salah serang manusia yang terus lalai & leka dengan keseronokan hiburan dan dunia. Terima kasih Ya Allah *gaya tok mak*

Anda bagaimana? Tahun 4 kan tahun honeymoon~ ^_~

Dah lama tak menulis diari harian. Mesti rasa macam poyo je kan sebab asyik update cerita suami-isteri. Huhu~ Rilek la kak, orang lain pun kahwin juga~ =P


Friday, October 14, 2011

Bukti


Ada suatu hari saya dan encik suami meronggeng-ronggeng di sebuah pasaraya di Seremban. Seperti biasalah orang perempuan ni memang pantang kalau terserempak dengan kedai baju, tudung, kasut, handbag dan sebagainya. Kejap-kejap minta 'stop' nak menyinggah. Sampai satu kedai baju ni, saya pun duk belek-belek la baju dengan encik suami. Pilih-pilih mana yang berkenan lalu terus ke bilik mencuba pakaian. Keluar-keluar je dari pilik persalinan encik suami sudah menghilang. *Kasihan encik suami, bosan lah tu tunggu lama-lama. huhu~*

Saya pun tanyalah kat tuan kedai tu.
Izyan : "Kak, mana suami saya eh? Handbag saya ada kat dia. hehe~"
Tuan kedai : "Laaahhh, suami ke? Ingat pakwe makwe...korang ni muda lagi."
Izyan : "haha..mestilah suami akak. Mana boleh pakwa makwe ni. hehe."


Nota kaki : Amaran kepada anda yang telah selamat bernikah, lepas ni kalau nak ke mana-mana sila jangan tinggalkan sijil nikah dalam kereta ek . Bukti penting tu. Membezakan antara kita yang halal dengan yang haram~ =P



Doaku untukmu.



Sejak dulu lagi mama&abah dah pesan kahwin pisah-pisah ni susah. Bukan susah sikit-sikit. Susah banyak-banyak. Tapi sebab anak ketiga mama&abah ni gene degil dia melekat kuat sikit, maka bersungguh sungguh meyakinkan mama&abah bahawa anak mama&abah ni SANGGUP! dan MAMPU!

Tapi baru seminggu berlalu...Allahu Rabbi...T-T *tsk.tsk.tsk*

Alhamdulillah, Allah meminjamkan saya seorang suami yang kuat jiwanya demi memujuk diri ini agar kuat dan sabar bersama. ^_______^

Dan bila dikenang kembali, ada hikmah Allah takdirkan perkahwinan kami berbeza dari fitrah dunia rumah tangga insan biasa.

Kerna jarak ini semakin mendekatkan hati kami.
Kerna perbezaan waktu mengajar kami erti sebenar rindu.
Kerna pengorbanan ini menambah darjat kesabaran bersama.
Kerna perpisahan ini membuatkan kami untuk sentiasa mengharap dan mengadu pada Ilahi.

Moga segala yang kita lalui ini hanyalah ujian kecil sebelum melangkah ke Syurga nanti.
Uhibbuka fillah~ ^_^

Sunday, October 2, 2011

The Ocean of Love





Some people walk the beach when they want to be alone,
Some search for seashells and others for stones.
Some look for comfort and for a hand to hold,
Like this man and this woman; it's worth more than gold.
The Ocean of Love - Karen Gorringe


Nota kaki: Pantai Batu Buruk, Kuala Terengganu...First time beb dating tepi pantai. ngeh3.