Sunday, December 11, 2011

Makin jauh...makin rindu, semakin lama...semakin sayang.






Siaran ulangan. *homesick*
Entri ini telah ditulis pada 12/11/2009. 

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih dan Penyayang...





Sekadar nostalgia lama...

" Ekau ni kan..asyik botokak yo... nanti la. nanti uwan masak sup bontot lombu bagi ekau makan. Biar baik sikit. Ontok yo bopoluk-poluk lopeh nih"

Ayat ini sedikit kotor tetapi inilah satu-satunya ayat keramat uwan untuk meleraikan pergaduhan kami adik-beradik dek berebutkan mainan atau entah apa-apa sebab suatu ketika dulu.
...
Saya ada 7 orang adik beradik. Jarak kami adik beradik pun agak rapat...umur kami cuma berbeza setahun atau dua antara satu sama lain. Kata orang, memang dah cukup syarat sangat lah untuk buat 1 geng. [Maka terhasilah gengster 516. huhu~]

Dia lah kakak, dialah adik, dialah kawan baik, dan dia juga lah musuh ketat. Boleh kata hari-hari mesti bergaduh. Mama selalu pesan..jangan ketawa banyak-banyak nanti menangis. Jangan bergurau lebih-lebih nanti bergaduh. Tapi dek seronok main tak hengat dunia punya pasal, pesan mama tidak langsung dihiraukan dan akhirnya menjadi seperti yang mama katakan.

Mula-mula memanglah main kejar-kejar sambil ketawa tapi tak sampai sepuluh minit pun suasana dah bertukar main kejar-kejar sambil menangis pula. [Kes orang kalah tapi tak nak mengaku kalah la tuh~] Itu belum kira kes buli membuli, usik mengusik, sakat menyakat.

Puas mama, abah, uwan dan atok mencari formula untuk kami adik beradik supaya tidak bergaduh selalu. Dah bergalen air penawar jampian atok kami minum, tapi hari-hari pun masih tetap terdengar suara budak menangis melalak dalam rumah 516 tu. Dah berapa kali kepala ni kena usap cium mama tapi makin galak pula adik-adik dibuli. Sudah berjela-jela tazkirah+'hadiah' abah beri pada kami tapi semacam tanduk+ekor 'setan' makin kuat melekat kat badan masing-masing. [weee~ =p]

...

Setelah bertahun-tahun mama+abah pasrah dengan perangai anaknya yang 7 orang ni...akhirnya ketemu jua formula yang sekian lama dicari itu.
Rupa-rupanya cuma ada satu ubat paling mujarab untuk merawat penyakit 'gaduh,buli,menyakat' kami...


...
Perpisahan mengajar kami erti rindu.
Perpisahan mengajar kami erti sayang.
Perpisahan mengajar kami untuk lebih menghargai masa bersama.
...

Terkadang, saya benci PERPISAHAN ini...tapi akhirnya saya bersyukur...
Pengalaman sendiri terpisah jauh dengan mereka...
Benar-benar mengajar saya untuk mengalirkan air mata hanya kerana sebuah rasa RINDU.
Pengalaman sendiri berbulan-bulan tidak bersua muka, telah membuatkan saya menyesal atas segala perbuatan buli membuli kat adik-adik dan terus berikrar untuk menjadi kakak yang baik buat mereka. [lalalala~]
Pengalam ini telah menyeksa saya seseksa-seksanya hinggakan saya merasi nikmat senikmat-nikmatnya setiap kali saya masih berpeluang untuk bertemu,berpelukan dan bergurau senda dengan mereka lagi...walau kenikmatan itu hanya mampu dirasai sebulan dua sahaja...T_T
....




Perasan atau tidak...
Hakikatnya...
Kita bergaduh bukan kerana benci tapi sebab sayang.
Kita membuli bukan kerana dendam tapi sebab kasih.
Kita menyakat bukan kerana menyampah tapi sebab cinta.
Serius, sekarang kita mesti rindu zaman kecil-kecil kita kan?
Rindu berebut remote TV, berebut channel TV, rindu nak main mak-mak, panjat-panjat pokok jambu uwan, rindu nak main api+parang kat kampung, main berangan kawan-kawan, main cop-cop baju dalam majalah Wanita mama, rindu nak main badminton sampai nangis-nangis, rindu berebut kepak ayam goreng ngan korang...rindu nak buat projek gila-gila ngan korang lagi....T_T
Yan tak dapat nak bayangkan kalau perangai kita semua waktu kecil baik2 je. Mesti takde cerita selebet zaman kecik2 nak ungkit time kat meja makan nanti kan? hohoho~

Sekarang...
Mitos 'makan bontot lembu' untuk eratkan hubungan adik-beradik terus terkubur menjadi sejarah. [Siapa pulak nak masakan sup bontot lembu tuh? Aish, banyak lagi benda lain nak makan~]

Kalau dulu, kat meja makan selalu bergaduh sebab berebut lauk... sekarang pun berebut juga, berebut tapi mesra~ [lalala~]
Korang...yan rindu sangat nak gosip2 kat meja makan ramai-ramai...T_T


Betullah kata pepatah, air dicincang tak akan putus.
Nota kaki: Normal la kan budak nakal zaman kecik2??? =p 

4 comments:

narnil said...

hahaha T_T
rndu gak sume tuu~~
nnt bile da sume kawen n ada anak, tgk prangai anak2 kite msti tringat, haa mcm tuu laa prangai kite dlu tym kecik2..huuuuuu
-ingt x kite main masak2 kt kampung yg kaw2 punye, siap buat unggun api nk masak jemput2 tanah..hahahah..
-pastu ingat x kite main detektif amek daun pisang yg da tue, gulung2 buat rokok..kunun2 gaya org da besa laa..cehh
-ingat x kite main naek bas, tp bas tym tu ialah kete sorong atok kale hijau..haha yg penat ialah org yg tukang jd pemandu laa ..hahahaha

huk3...rndunye kenangan tu sume!
huuuuuu..bile lagi leh duk semeja ramai2 pastu borak2 lg? huk3

QueRiz said...

hahhaha...
wuuuuu T_T~
awak buat yan rasa nak nangis je.. benci!!!

eh.awk tertinggal cerita kite main berenang2 kat katil mama+abah. hohoh~

ngah. yan rase perangai anak2 yan besok baik2 je kot. sbb die ikut genetik babah die. hahahha~ [mati la yan kalo anak2 yan sok ikut perangai kite...lalalla~]

ummu yusuf said...

hahaha... 2 thn komen tu.. n ngah dah ada sorang anak pun...kikikiki.. how time flies really fast :) yusuf perangai yg molek ikot ngah, tp yg kurang sket tu, pndai2 la menilai... terimakaseyyy... hahahahaha

ummu dalyla said...

Molek betul perangai yusuf tu. Tapi aura2 ketua gangster *ehem* macam *ehem* ummi *ehem* dia tu memang terserlah ok. Haha