Pages

Saturday, December 10, 2011

Tarbiyah pakcik Parkinson.

Saya rasa semua orang biasa je kan dengar penyakit Parkinson. Kat Malaysia pun penyakit ni bukanlah suatu penyakit yang aneh. Biasanya berlaku dikalangan orang-orang yang telah lanjut tua usianya. Macam kat atok-atok dan nenek-nenek kita.

Parkinson adalah keadaan di mana anggota badan pesakit akan mengeletar (tremors) atau menggigil dengan kadar yang sekata, hypertonia dan kelambatan dalam melakukan gerakan anggota tubuh badan. Seperti kesukaran untuk berjalan, bergerak, mengambil barang di atas meja, menulis dan lain-lain.

Punca

1.Idiopathic : 
  • Idiopathic bermakna sesuatu penyakit yang berlaku tanpa diketahui puncanya. Tetapi hasil kajian makmal mendapati tahap dopamin di dalam otak berkurangan.  
  • Kebiasaannya menyerang pesakit yang berusia 50 tahun dan ke atas. 
2. Symptomatic : 
  • Tumor of basal ganglia 
  • cerebral artherosclerosis
  • Co poisoning
  • Mn poosoning
  • Tarumatic : repeated trauma to the head as in boxer.
Tetapi kebanyakan punca pesakit Parkinson adalah idiopathic. Berlaku secara perlahan-lahan mengikut pertambahan usia.
  
Gambaran klinikal pesakit Parkinson




Static Tremor
  • StaticTremors adalah getaran/mengigil yang terjadi ketika anggota badan dalam keadaan rehat. 
  • Tremors berlaku secara berirama dan sekata sekitar 4-8/saat.
  • Bermula di di salah satu bahagian anggota tubuh badan di atas, kemudian merebak ke anggota lain. Contohnya seperti menggigil tangan kanan, kemudian merebak ke tangan kiri dan akhirnya kedua belah kaki. Cara paling mudah untuk saya ingat adalah dengan membayangkan diri sendiri setiap kali nak buat presentation kat depan kelas --> tangan menggigil & ketaq lutut. (^_^)v
  • Tremors akan semakin bertambah teruk bila pesakit mengalami emotional distress atau terlalu penat. 
  • Berkurang bila pesakit melakukan sebarang pergerakan seperti mengangkat tangan, berjalan, dan lain-lain. 
  • Simptom ini akan hilang ketika pesakit sedang tidur.
  • Pesakit menunjukkan pill rolling posture.
Rigidity (hypertonia)
Gorila like attitude - Keadaan tubuh pesakit yang sentiasa membongkok, tangan dan kakinya turut membengkok. Pesakit akan rasa susah nak memulakan langkah untuk berjalan. Jadi pesakit akan bermula dengan langkah yang kecil tapi macam nak cepat. Ini dinamakan short steppage, shuffling & festination gait. Jadi pesakit akan berjalan secara perlahan-lahan dan berhati-hati. Sebab tu panggil keadaan tubuh dia macam gorilla kot. =P


Emotionless face - Bukan pesakit ni tak ada perasaan. Tapi wajah dia je yang nampak macam tak de perasaan la. Masam je, macam nak marah, tapi pesakit tak marah pun. Pastu kalau kita buat lawak pun dia tak senyum, muka dia statik je macam tu. Macam lawak kita tu tak kelakar pun. Tapi tak tahu la, mungkin pesakit tu duk gelak dalam hati je kot. Hehe.

Monotonous speech - Nada suara pesakit sama je. Kalau dia cerita dari A-Z, tak ada naik turun. Sama je. (Cuba bayangkan macam mana tone suara lecturer yang mengajar paling mengantuk dalam kelas. Huhu~)

Terdapat beberapa lagi clinical manifestation bagi penyakit ini. Tapi cukup lah sebut yang general je dulu. Nanti korang pening pula.

Rawatan

Medication 
1. Anticholinergic drug (banyak side effects)
2. Leva-Dopa (banyak side effects)
3. Leva-Dopa + Carbi Dopa (Buat masa sekarang ini yang terbaik dan kurang side effects)
4. Dopamin agonist.
5. Amantadine hydrochloride.

Pemedahan
1.Pallidectomy
2.Thalamotomy.

---------------------------------------------------------------------------

Tarbiyah dari pakcik Parkinson.

Dalam wad no 1, Department Neurology ada seorang pakcik Parkinson. Keadaan dia sebiji macam apa yang saya cerita kat atas. Kesian je tengok dia. Tangan menggigil-gigil, terbongkok-bongok, muka emotionless. Bila nak bergerak pun perlahan-lahan je. Tapi dia baik. Tak pernah marah-marah dan senang je nak bagi kerjasama dengan student yang datang nak belajar. Alfu salam buat pakcik tersebut.

Ada suatu hari saya masuk ke dalam wad 1. Ingat nak buat test kat pakcik tu, tapi tengok dia tengah siap-siap nak solat. Dia bentang sejadah kat tengah-tengah wad, mengadap kiblat, angkat takbir dan solat. Oh, baru perasan waktu tu, baru je lepas azan Zuhur.

Dengan rasa susah payah pakcik tu angkat takbir, rukuk, sujud, duduk diantara dua sujud dan seterusnya. Walaupun tidaklah sempurna mana keadaan solatnya tapi terselit rasa kagum dalam hati. Subhanallah, pakcik ni, walaupun rasa susah nak bergerak, sakit, dengan tremors yang mengganggu pergerakan solatnya dia tetap istiqamah dan berusaha untuk tunaikan solat. Walaupun tak dapat nak berjemaah di masjid  tapi paling tidak dia cuba untuk solat diawal waktu.

Bayangkanlah nak pergi ambil wudhu' kat toilet yang berada di hujung wad dalam keadaan jalan yang tersangatlah perlahan. Mesti mengambil masa yang agak lama kan. Tapi memang respect kot dengan pakcik ni.

Tetiba insaf sendiri...Kalau pakcik yang sakit tu boleh menjaga solat dia dengan baik, solat di awal waktu tanpa banyak songeh dan hal. Kenapa tidak kita?? Mari kita baiki lagi solat dan amalan-amalan yang lain untuk jadi lebih baik. Pakcik ni dah membuktikan bahawa kekurangan atau kelemahan diri bukanlah satu alasan untuk kita meninggalkan kewajipan. Apatah lagi kita yang sihat dan tegap ini.

No comments: